Hei vaan, ja tervetuloa seuraamaan blogiani siitä miten yritän pudottaa painoa ja saada taas omat elintavat hallintaan.

Lähtötietoina sen verran että olen 31-vuotias nainen, painan 80kg ja olen 173cm pitkä. Olen siis painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Jos tämä kaikki olisi kiinteää, en näyttäisi yhtään hassummalta tässäkään painossa sillä pituutta minulla kuitenkin jonkun verran on. Massani on kuitenkin tällä hetkellä enemmän läskiä kuin lihasta, jenkkakahvat ja maha pullottaa, reidet hankaavat yhteen, vaatteet eivät mahdu eikä peilikuva miellytä. Pyrin laihtumaan 10kg.

Viime vuosina terveys on reistaillut enemmän kuin tarpeeksi ja siitäkin syystä olen passivoitunut aika lailla sohvalle mussuttamaan herkkuja sen sijaan että liikkuisin. Muutoin olen aina syönyt suhteellisen terveellisesti, mutta olen syönyt todella paljon ja usein. Olen koko elämäni ollut hoikka ja nuorempana jopa alipainoinen ja nyt tämä tähän nykyiseen painoon "herääminen" on ollut aikamoinen shokki.

Olen päättänyt ryhtyä kyttäämään niitä kaloreita, juurikin tuon liiallisen ja jatkuvan syömisen takia, sen lisäksi pyrin lisäämään liikuntaa. Aloittelin tuossa vuosi sitten kuntosaliharrastusta todella onnistuneesti, palkkasin personal trainerin tueksi ja kaikki näytti lähtevän alkuun hyvin. Sitten tuli näitä elämänmuutoksia ja sairauksia ja kaikki se jäi. Nyt kuntosalille palaaminen tuntuu epämukavalta idealta, minulla on kyllä jäsenyys työpaikan salille ja ehkä joku päivä saan itseni sinne asti taas. Sillä välin pyrin lenkkeilemään neljästi viikossa. Koska olen suhteellisen kehnossa kunnossa, aloitan lenkkeilyn neljällä kilometrillä kävellen mahdollisimman reippaasti ja hölkäten aina kun mahdollista.

Kaloreita kanssani laskee mieheni ja olemme ottaneet avuksi fooddiary.fi sivun jossa on vielä jokseenkin kehittämistä esim. ruoka-aineiden haussa mutta kaikista sivuista se silti omasta mielestäni on monipuolisin. Apuna käytämme myös kalorilaskuria. Valitsimme suhteellisen niukkakalorisen dieetin, eli 1127kcal päivässä/12 viikkoa ja lisää kaloreita saa käyttöön liikkumalla. Omasta mielestäni tällainen 12 viikon rupeama ei minua tapa vaan auttaa alkuun painonhallinnassa joka sittemmin tulee jatkumaan toisin periaattein. Koen että kaloreiden seuraaminen auttaa, koska joudun miettimään mitä syön ja milloin. Ruoka-aineiden kalorimäärät ovat minulle entuudestaan täysin vieraita, joten laskuvirheitä saattaa esiintyä. Pääasia kuitenkin on tuo syömisen hillitseminen vaikka kaloreita nyt kytätäänkin.

Olen lueskellut paljon foorumeita kaloreiden laskemisesta ja päällisemmäisenä on jäänyt mieleen tuo paljon valiteltu nälkä. Jopa 1400kcal dieetillä ihmiset valittavat läpi päivän jatkuvaa nälkää. Itse olen nyt kolme täyttä päivää ollut tällä dieetillä enkä ole kertaakaan kärsinyt nälästä. Toki olen antanut sen oikean nälän tulla ennenkuin alan syömään, mutta koen pärjääväni tällä määrällä ihan hyvin. Vaikeinta ainakin näin alkuun on se totuttelu pois jääkaapilla ravaamisesta. Toistaiseksi on tehnyt paljon mieli napostella mutta se on hyvin pysynyt kurissa juomalla vettä, teetä ja light kokista. Lusikallinen raejuustoa auttaa myös. Olen miettinyt siis tuon nälän kohdalla että jos minä, suursyömäri, en kärsi nälästä pitkin päivää niin miksi muut kärsivät? Olisi kiva tietää heidän aterioidensa sisältöä. Olen itse kasvissyöjä (lakto-ovo) enkä juurikaan pidä mistään proteiinista joten on haastavaa saada kaikkea riittävästi, kuitenkin olen ainakin näinä kolmena päivänä onnistunut syömään ihan hyvin.

Tässä siis lähtötilanne, jatkoa seuraa n. kerran viikossa.